نقش کلیدی اپلیکیشن‌ها در رشد کسب و کار

نقش کلیدی اپلیکیشن‌ها در رشد کسب‌وکار

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه؛ در یک گفتگوی رادیویی مهندس سعید رسول‌اف، رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه و عضو کمیسیون فاوا اتاق ایران و دکتر مهدی دهبان، بنیانگذار و مدیرعامل آکادمی دیجیتال مارکتینگ، دکتری عالی مدیریت کسب و کار DBA درباره طراحی اپلیکیشن از ایده تا اجرا به بحث و بررسی پرداختند. این گفتگو در برنامه رادیویی ضرب سکه انجام شد و نقش اپلیکیشن ها در رشد اقتصادی و توسعه کسب و کار مورد بررسی قرار گرفت و به سوالات مطرح شده پاسخ داده شد.

اپلیکیشن‌های موبایلی چگونه و از چه زمانی شکل گرفتند؟

مهندس رسول‌اف، رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه: تلفن‌های همراه تنها برای حرف زدن و انتقال پیام مورد ساخته شد اما با پیشرفت تکنولوژی، ساخت آنها هم پیشرفته تر و صفحات رنگی شد و حافظه‌ی این دستگاه‌ها ارتقا یافت. همین پیشرفت‌ها موجب شد بتوان پردازش‌های دیگر را انجام داد و به دنبال آن موضوع تولید اپلیکیشن‌ها شروع شد.

در سال 84 و 85 این اتفاق در کشور رخ داد و خوشبختانه با توجه به علاقه مردم به استفاده از فناوری ‌های جدید، تجربه‌های خوبی خلق شد و به تدریج هم پای رشد این تکنولوژی، ما هم گام بر داشتیم. اپلیکیشن در روزهای اول که به عنوان یک ابزار لوکس و سرویس ویژه به حساب می‌آمد، کم کم به فضای کسب و کار تبدیل شد.

 

نقش اپلیکیشن‌ها در ارتقا و رشد کسب و کار چیست؟

دهبان: کسب و کاری که می‌خواهد در بستر دیجیتال شکل بگیرد و توسعه یابد به چهار ستون نیازمند است که شامل زیر ساخت، کانال‌های جذب ترافیک، تعامل در صورت جذب و کنترل و نظارت می‌باشد که وضعیت در حال اتفاق مانند نرخ تبدیلات و هزینه‌ها را بررسی می‌کند .مزیت استفاده از اپلیکیشن‌ها در توسعه کسب و کار این است که مخاطب با یکبار نصب، هر زمان که بخواهد می‌تواند از آن استفاده کند. مزیت دیگر این است که در تلفن همراه با داشتن فناوری‌هایی مانند GPS موقعیت مکانی افراد مشخص است که برای بسیاری از کسب و کارها سودمند است.

گرچه برخی از کسب و کار‌ها نیازمند استفاده از وب سایت هستند اما با تغییر در رفتارمصرف کننده که میزان استفاده از موبایل افزایش یافته است، استفاده از اپلیکیشن‌ها گسترش می‌یابد.
آیا میان وب سایتی که قابلیت اجرای موبایلی دارد و اپلیکیشن، تفاوتی وجود دارد؟

رئیس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه پاسخ داد: در سال‌های گذشته که اپلیکیشن به عنوان یک رابط و یک نسخه کاملا مستقل بود. در چند سال اخیر با تغییراتی که در تکنولوژی رخ داده است مرز میان وب سایت و اپلیکیشن کاهش یافته است؛ به طوری که امروز وب اپلیکیشن‌ها را داریم که در سیستم ios و اندروید با ویژگی مشابه و نزدیک به هم دیده می‌شوند چون مهمترین موارد درحوزه‌ی برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، تجربه‌ای است که کاربر از کار با این اپلیکیشن به دست می‌آورد.

مهندس رسول‌اف افزود: زمانی که یک وب سایت و اپلیکیشن از هم جدا بودند، هزینه و پشتیبانی آنها بالاد بود، از این رو بیشتر شرکت‌ها از نسخه‌های وب اپلیکیشن استفاده می‌کنند تا هم بتوانند سیستم‌های عامل مختلف را پوشش دهند و هم اینکه کاربر تجربه‌ی یکسانی داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود کاربر وفادارتر بماند، تجربه‌ی خوبی از این موضوع داشته باشد و از آن سرویس به طور مکرر استفاده کند.

نقش کلیدی اپلیکیشن‌ها در رشد کسب‌وکار

تاثیر اپلیکیشن و طراحی آن در کسب و کارها چیست و چه کسب و کارهای نیاز به اپلیکیشن دارند؟

دهبان: آنچه که در کسب و کارها اهمیت دارد تعامل با مخاطب است یعنی صدا و نیازهای مخاطب را بشنویم و درک کنیم. در هر کسب و کار چهار اصل وجود دارد. اولین اصل محصول است، بر این اساس باید محصولی در قالب کالا یا سرویس به مخاطب ارائه کند که با توجه به نیاز بازار طراحی شده باشد. هر چه طراحی محصول به نیاز بازار نزدیکتر شود خروجی کسب و کار بهتر خواهد بود.

کسب و کارهایی که می‌خواهند وارد ساخت اپلیکیشن شوند می‌توانند در گام نخست موضوع ارتباط نزدیک با مخاطب را در نظر بگیرند که چگونه می‌توانند با مخاطب تعامل برقرار کنند و در نتیجه مشارکت‌ها را ببینند. درواقع در کسب و کارها باید به گونه‌ای تولید را طراحی کرد که بتوان با اپلیکیشن آن را به دست مشتری رساند.

اشتراک گذاری مطلب

مطالب مرتبط