پیش نشست دستور کار شهر هوشمند

اولین پیش‌نشست با موضوع اصلی دستور کار شهر هوشمند با حضور رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه، در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار خواهد گردید.

یکی از مباحث مهم بین متخصصین، پژوهشگران، مدیران و فعالین حوزه شهری، تفاوت بین شهر هوشمند و شهر الکترونیک است.
میتوان اینطور بیان کرد برای آنکه شهری هوشمند نام بگیرد، باید ابعاد و مشخصه‌های خاصی را داشته باشد.
از مهمترین ابعاد و مشخصه‌ها، ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان و توسعه اقتصاد پایدار است.
در این راستا مرکز تحقیقات شهر هوشمند اقدام به برگزاری پیش نشستی با عنوان دستور کار شهر هوشمند کرده است.
مشخصات پیش‌نشست شماره ۱:

دستور کار شهر هوشمند

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه ایران، مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در راستای برگزاری اولین بزرگداشت روز ملی شهر هوشمند در سال ۱۴۰۰، اقدام به برگزاری پیش‌نشست‌های تخصصی با محوریت موضوع “دستور کار شهر هوشمند” نموده است.
اولین پیش‌نشست با موضوع اصلی دستور کار شهر هوشمند با حضور رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه، در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار خواهد گردید. علاقه‌مندان به این مباحث می‌توانند این نشست را به صورت آنلاین با مراجعه به سایت https://scrci.com در زمان مقرر مشاهده کنند.
افرادی که تمایل به دریافت گواهینامه دارند، امکان صدور گواهینامه مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران میسر می‌باشد.
اولین بزرگداشت روز ملی شهر هوشمند (پیش‌نشست شماره ۱: دستور کار شهر هوشمند)
از ۱۳:۰۰ – تا ۱۵:۰۰ امروز 5 آبان با حضور اعضا برگزار خواهد شد.
اعضای پنل و سخنرانان: آقای دکتر احمد صادقی, آقای دکتر امین فرجی, آقای دکتر گشتاسب مظفری, آقای دکتر مهدی علیان, آقای مهندس سعید رسول‌اف, آقای مهندس همایون یزدان‌پناه
دبیر پنل: آقای مهندس امین قریبی، بنیان‌گذار مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران می‌باشند.

 

 

تفاوت شهر الکترونیک و شهر هوشمند چیست؟

شهر الکترونیک، شهری است که با استفاده از زیرساخت‌های ارتباطی سخت افزاری و نرم افزاری و همچنین منابع انسانی به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز، ارائه خدمات توسط بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها، ارگان‌ها، شرکت‌ها و سایر بخش‌ها داشته باشد. این خدمات به صورت ایمن و به روز در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
در واقع اجرای فعالیت ها در شهر الکترونیک از طریق ارتباطات سخت افزاری و نرم افزاری و امکانات مبتنی بر اینترنت و سیستم‌های الکترونیکی امکان‌پذیر است.
مهمترین تعریف از تفاوت بین شهر هوشمند و شهر الکترونیک این است که تمامی شهرهای هوشمند، الکترونیکی هستند اما تمام شهرهای الکترونیک، هوشمند نیستند.
شهر هوشمند (smart city) یعنی شهری که سطح کیفیت و دسترس پذیری را برای همه مردم افزایش می‌دهد و شهروندان راضی‌تر و شادتر خواهند بود، چون کلیه نیازهایشان به صورت هوشمند و هدفمند کنترل و برنامه‌ریزی می‌شود.
در واقع تفاوت بین حل مسائل و پاسخگویی به مسائل و مشکلات مهمترین فرق بین شهر الکترونیک و هوشمند است.
در یک شهر هوشمند باید توجه داشت که فضای آنلاین و اینترنت تنها راهکار نیست و یک بستر اولیه برای حل مسائل و مشکلات است.
در واقع این دو مفهوم در یک راستا قرار دارند و بعد از ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی الکترونیکی، جهت ارائه خدمات در یک شهر الکترونیک، نوبت بکارگیری خلاقیت، هوشمندی و هدفمندی از این فناوری‌ها شروع می‌شود.
مفهوم شهرالکترونیک به‌عنوان زیرساخت یا سرمایه فیزیکی یک شهر به حساب می‌آید، در حالی‌که مفهوم شهر‌هوشمند به‌عنوان سرمایه و دانش ارتباطی یا زیرساخت اجتماعی است.
تفاوت عمده بین شهر هوشمند و شهر الکترونیک، توانایی شهر هوشمند در پاسخگویی و حل مسائل شهروندان است که تحت سلسله مراتب پایین به بالا عنوان می‌شود. در این حالت شهروندان در مورد شهر و محله خود آگاه‌تر خواهند بود و مشارکت بیشتری خواهند داشت و در نهایت شهری هوشمند، سرزنده، پویا و شاد خواهند داشت.

اشتراک گذاری مطلب

مطالب مرتبط