انتخاب اعضای هیات رییسه کمیسیون مشترک طرح صیانت بدون حضور منتقدان

انتخاب اعضای هیات رییسه کمیسیون مشترک طرح صیانت بدون حضور منتقدان

آبان ماه سال ۹۷ هیات رییسه مجلس دهم طرحی را با عنوان ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی اعلام وصول کرد. در این طرح که حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر یکی از طراحان آن بود، هدف طرح مذکور را سامان‌دهی فضای مجازی عنوان کرد. به گفته پژمانفر این طرح ۲۸ ماده‌ای می‌توانست ضمن حمایت از پیام‌رسان‌های بومی به ایجاد اشتغال های اینترنتی نیز کمک کند و یک فضای امن برای کاربران ایجاد کند. اما در آن زمان هیات رییسه مجلس به دلیل نواقصی، با مطرح شدن آن مخالفت کرد.

بعد از گذشت مدت زمانی این طرح برای بررسی‌های دقیق‌تر به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شد و پس از یک‌سال بررسی و اصلاحات با عنوان جدید طرح صیانت در قالب ۱۹ ماده از مرکز پژوهش‌های مجلس، تقدیم مجلس شد. با انتشار خبر بررسی این طرح در مجلس، گمانه زنی‌ها درخصوص محدودسازی دسترسی آزاد کاربران فضای مجازی به اطلاعات، در افکارعمومی شدت گرفت. طراحان این طرح و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس همگی تاکید داشتند که این طرح با طرح اولیه تفاوت‌های بسیاری دارد. آنها وعده داده بودند این طرح به هیچ عنوان به دنبال محدودساختن فضای مجازی نیست.

اما هفته گذشته طی جلسه‌ای اعضای هیات‌رئیسه کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از فضای مجازی انتخاب شدند. این در حالی بود که هیچ یک از منتقدان طرح صیانت در جلسه انتخابات حضور نداشتند.

به گزارش روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران؛ کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از فضای مجازی به طور رسمی با انتخاب هیات رییسه کار خود را آغاز کرد. اعضای این هیات رییسه به ترتیب رضا تقی‌پور نماینده تهران و وزیر اسبق ارتباطات در دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس، سیدعلی یزدی‌خواه نماینده دیگر تهران به عنوان نایب‌رئیس اول و حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم به عنوان نایب‌رئیس دوم، هستند.

عدم حضور منتقدان طرح صیانت

در این جلسه لطف‌اله سیاه‌کلی نماینده قزوین به عنوان سخنگو و بیژن نوباوه نماینده تهران و مهرداد ویس کرمی نماینده خرم‌آباد به ترتیب به عنوان دبیران اول و دوم این کمیسیون انتخاب شدند. با انتخاب این هیات رییسه به نوعی هیچ یک از منتقدان طرح صیانت از فضای مجازی در این ترکیب 6 نفره حضور ندارند.

یکی از جنجالی ترین طرح های مجلس یازدهم در حالی مورد بررسی قرار گرفت که واکنش‌های تندی به همراه داشت. در صورت تصویب طرح صیانت محدودیت‌های جدی پیش روی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ایجاد خواهد شد. طرح صیانت در صحن مجلس نمایندگان با درخواست اصل هشتاد و پنجی شدن آن موافقت شد. بر اساس اصل هشتاد و پنج با رای نمایندگان مجلس می‌توان بررسی و تصویب یک طرح یا لایحه‌ای به کمیسیون ویژه واگذار کرد. بعد از تایید این موضوع توسط شورای نگهبان، طرح به صورت آزمایشی و در زمان محدود به اجرا در خواهد آمد. با این تصمیم سرنوشت طرح صیانت به کمیسیون مشترک سپرده شد و به جای صحن مجلس، یک جمع ۳۰ تا ۴۰ نفره از نمایندگان برای آن تصمیم می‌گیرند.

برخی از نمایندگان به دلیل نگرانی کاربران شبکه‌های اجتماعی و صاحبان کسب‌و‌کارهای مجازی وعده داده بودند که در کمیسیون مشترک جزئیات نگران‌کننده این طرح بازنگری و اصلاح خواهد شد. اما انتخاب هیات رئیسه این کمیسیون با این ترکیب که همگی از چهره‌های موافق پیش‌نویس هستند، اصلاح طرح را کاری دشوار نشان می‌دهد.

زمان آغاز بررسی طرح صیانت

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت نخستین جلسه بررسی این طرح در کمیسیون مشترک را 25 مهر اعلام کرد.

لطف الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون اعلام کرد: این کمیسیون مشترک با تشکیل جلسه تعیین ساختار کمیسیون در 18 مهر، وارد فاز عملیاتی شد.

سیاهکلی اظهارداشت: جلسه روز یکشنبه کمیسیون برای بررسی ابعاد طرح صیانت در ساعت ۱۶ تشکیل خواهد شد. این جلسه با حضور حداکثر اعضا برگزار و در خصوص روش کار، کلیات طرح و شیوه اقدام بحث و بررسی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون مشترک طرح صیانت گفت: پس از این جلسه نحوه مشارکت نخبگان و صاحبنظران در بررسی جزئیات طرح و نیز حضور رسانه‌ها در این کمیسیون مشخص خواهد شد.

اشتراک گذاری مطلب

مطالب مرتبط